Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 16. března 2011

Řešená podání:
* Stížnost Pavla Mokrého na článek Stanislava Hraběte z deníku Sport.

Byla dotázána redakce Sportu. Nicméně KPE upozorňuje, že jde o názorový materiál, který navíc vyšel již před dvěma roky (24. září 2009). Předsedkyně KPE požádá řídící výbor SNČR, aby ve stanovách komise mohlo být upraveno, že KPE bude řešit pouze stížnosti, které nejsou starší než 12 měsíců. Komise obdržela dopis S. Hraběte, případ uzavře na následujícím zasedání.

* Stížnost M. Štígla na trutnovinky, kde nebyly zmíněny některé informace z požáru opuštěného domu, kde přebývali bezdomovci.

Komise požádala o vyjádření p. Cajthamla, který o věci psal. Obdržela článek a ještě čeká na vyjádření redaktora ke konkrétní stížnosti. Odpověď zatím nepřišla.

Vyřešená podání:
* Stížnost Marka Wollnera, že reportáž z pořadu Reportéři ČT byla Radou pro rozhlasové a televizní vysílání kritizována neoprávněně bez možnosti na kritiku reagovat.

Přítomní členové KPE se s reportáží seznámili a soudí, že reportér se nedopustil prohřešků proti profesionální etice, dal možnost vyjádřit se oběma stranám. Použil, pravda, obecné označení Pražský hrad, přičemž nerozlišil Správu Pražského hradu a Kancelář prezidenta republiky, v reportáži se však Správa PH cituje, není zatajeno, že jde o tento subjekt. Čili lze tento nedostatek posuzovat jako formální nepřesnost (využívající název Hrad jako souhrnný), která je však dále vyjasněna.
Pokud jde o formulaci "Rubášova firma", reportér zjevně využil nejznámějšího jména ze tří spolumajitelů. Protože Luděk Rubáš, jakožto bývalý politik a ministr je trvale osobou veřejného zájmu, je toto zjednodušení pochopitelné a na meritu věci nic nemění.
KPE konstatuje, že pro náležité posouzení podobných stížností by bylo záhodno, aby RRTV nevydávala upozornění bez toho, aniž by dala příležitost napadené straně vysvětlit její postoj vůči vzneseným výtkám ¬- tedy nevolila postup, kdy není proti rozhodnutí RRTV odvolání. Postup zvolený Radou neumožňuje kritizovanému vznést námitku či vlastní argumenty. Kritizovaný se tak dostává do situace, kdy neplatí zásada obvyklá při všech soudních přích vycházejících z rovnosti před zákonem, a to zásady, že vždy má být slyšena druhá strana. Proto by institut "upozornění" měl být využíván co nejobezřetněji. Radě koneckonců nic nebrání v tom, aby si v případech, které považuje za méně závažné a kde využívá institut "upozornění" stanovisko druhé strany vyžádala a s jejími případnými námitkami se vypořádala.

* Stížnost na MFDNES – příloha Severní Čechy.

Stěžuje si vedoucí oddělení tiskových informací Krajského úřadu Ústeckého kraje. Materiál k projednání převzal kol. Musil a zjistil podrobnosti. MFD zaslala KPE stanovisko, ze kterého vyjímáme: Není pravda, že by MF DNES při psaní o kauze neoslovila Aleše Konopáska, vedoucího kanceláře hejtmanky Vaňhové. Jeho osobou se MFD zabývala v průběhu dvou let několikrát - nejprve popisovala jeho osobu v souvislosti s vyznamenáním, které dostal za spolupráci s policií. Tehdy MFD jeho vyjádření získala a to bylo naposledy, od té doby s MFD nemluví. MFD ho žádala o vyjádření i k soudu mezi bývalou zaměstnankyní Venuší Kindlovou a Krajským úřadem Ústeckého kraje, ale marně. 
Při přípravě série článků o jeho metodách práce na krajském úřadu MFD opakovaně žádala stanovisko jeho i hejtmanky i krajských radní, stanoviska, která MFD měla, otiskovala, včetně reakcí čtenářů pro p. Konopáska i proti němu.

Pokud jde o soud a námitky mluvčího kraje p. Rytíře:

1. MF DNES nic nepředjímala, vycházela z popisu, který zazněl u soudu i z konstatování soudce Vaškeho, který měl kauzu šikany na starosti. Lze dohledat v archivu tisku. P. Konopásek opravdu nebyl souzen za šikanu, ale o jeho šikaně se u soudu hovořilo. MF DNES informovala o soudu, výpovědích u soudu i o rozsudku.

2. MFD opakovaně otiskovala protikonopáskovská i prokonopáskovská vyjádření.

3. Že se MF DNES kauze věnovala jako jediné médium? Není to pravda, o kauze informovala i ČTK. MFD se snaží informovat o všech důležitých věcech v regionu a soud bývalé zaměstnankyně s Krajským úřadem Ústeckého kraje mezi to patří. Kauzu MFD npřiživovala, ale přinášela o ní informace opakovaně a vždy nové, či nahlížené z různých úhlů.
Vysvětlení redaktora Jana Veselého z regionální redakce MFD je přesvědčivé, osoba pana Konopáska zjevně kontroverzní, to však není předmětem jednání KPE, která zároveň nemůže vstupovat do soudních pří, jež se k danému případu vztahují. Z monitoringu článků vplývá, že MFD se ústecké kauze věnuje soustavně. Kritizovaný text je názorový, komentářový útvar, na který má redaktor právo.

* Stížnost na redaktora Milana Zlínského z MFD regionální redakce Pardubice.

Jedná se o údajné opakované nedodržování novinářské etiky ze strany regionální redakce MFD Pardubického kraje, která se zabývá problematikou Nasavrcké skládky. Materiál převzal kol. Musil. Přišlo vysvětlení MFD, ze kterého citujeme: … to, že dostali už v roce 2009 pokutu, říkala šéfka inspekce životního prostředí a několikrát to zopakovala ve svých zprávách i ČTK. Nehledě na to, že ke zmíněnému úniku odpadních vod (čili škodlivin) 18. července skutečně došlo. Podle inspekce to byl dokonce únik více než masivní. Navíc ČIŽP po kontrole uvedla, že "havarijní plán a provozní řád skládky je nedostatečný a firma musí vše napravit do konce září." 
KPE je s vysvětlením MFD spokojena, seznámila se s dotčeným textem a shledává, že v něm byly použity argumenty z více zdrojů. Problémy s poškozením životního prostředí v daném případě se jeví opakované a článek je pouze připomněl.

Příští schůze se bude konat v dubnu 2011 od 18 hodin na FSV UK, Smetanovo nábřeží 6, místnost č. 108, konkrétní termín bude upřesněn.

Zapsala B. Osvaldová a M. Bystrovová

